Friday, December 7, 2012

Kerana Prejudis..

2
hari lepas saya didatangi oleh seorang lelaki masa otw balik dari kerja. Muka nampak bermasalah and dia kendong anak dalam hujan renyai2....Dia bagi salam pada saya....Muka nampak bermasalah dan orangnya sangat selekeh....Kawasan tempat kerja saya ni dekat2 dengan tempat x begitu baik....So, saya assume dia datang dari sanalah....

"Assalamualaikum kak....saya nak mintak tolong sikit....Motor saya tayar pecah...saya anta kat kedai kat depan sana tu...dia cas saya 30 ringgit...saya xde duit kak...saya ada 20 ringgit je..."

x sempat dia cerita lanjut...saya potong....

"Sorrylah...saya pun x bawak duit ni" dan dia berlalu pergi - Part of me bersikap prejudis....manakala part of it is true....saya memang jarang sangat2 nak bawak duit pergi kerja sekarang...sebabnya, satu: breakfast ngan lunch dah company support...dua: naik LRT pakai kad Touch & Go...tiga: saya fobia ngan kawasan ni yang x macam KLCC tempat lama saya berjimba dulu selama lebih kurang 3 tahun - sangat berbeza..

Unfortunately, sikap prejudis saya tu buat saya berfikir selepas tu....Sepuluh ringgit je pun saya nak sedekah kat dia....X kisah la kalau dia nak tipu saya ke hapa....yang penting kesian pada anak tu berhujan semata2 nak cari duit nak bayar duit baiki tayar...Tahap sesalan saya semuanya kerana budak tu....mengatasi segala sebab satu, dua dan tiga tadi....

Bila saya pusing nak ajak dia pergi cari ATM untuk semata2 sepuluh ringgit tu....dia dah sayup menjauh sangat...lepas tu saya x nampak dah kelibat dia....Balik saya ceritakan pada En Dadi...Dia pun macam x puas hati sebab saya berkira sangat dan saya x pikirkan budak tu..dia kata kalau jadi kat dia cemana agaknya...* Isk! Serius lain macam sedihnya ni...

Dah 2 hari berlalu...saya mengharapkan supaya saya jumpa lagi lelaki tu supaya saya dapat mintak maaf dengan dia....Setidak2nya, doa2kanlah dia dan anak dia selamat hari tu...dan ada manusia lain yang tidak kejam macam saya....Saya mintak maaf Encik!

Sekarang saya dah beringat....bawak la sikit duit spare kalau2 ada emergency macam tu saya dah x menyesal lagi sekali......Kawan2 kalau ada orang mintak tolong tu jangan la jadi Prejudis macam saya ye....Kita siapa nak tahu baik buruk orang kan...Berserah je la pada tuhan...Yang penting kita ikhlas...Wassalam

5 comments:

Unknown said...

sedih aku baca ni.. lenkali bwk 10hengget wei

boni kacak said...

semoga kisah ni menjadi iktibar buat kita semua... yelah.. walaupun kita tak tau apa yang digunakan oleh orang tu dengan duit yang kita hulurkan, tetapi once kita dah niatkan untuk bersedekah, akan terus tercatit pahala untuk kita sebenarnya.. :)

Nini D.. said...

sebak aku!

Lyaa Suriany said...

bab prejudice ssh nk control kan akak
lya pun mcm tu
syaitan suke menghasut

Aty Fared said...

oohh my..!!! ai pon pernah lalui situasi macam ni...sangat terkilan kan...:(