Wednesday, May 29, 2013

DIY Simple Cake Stand

A

ssalamualaikum dan Selamat Pagi semua...Lama dah rasa x meroyan buat DIY...Kali ni saya saja nak share simple DIY yang saya dah lama nak cuba buat tapi susah gila nak jumpa barang2 yang berkenan di hati....

Kali ni bahan2 utama saya dapat cari berkat tunjuk ajar kakak ipar marveles saya.....dia memang pandai bab2 cari barang2 murah dan berkualiti tinggi...so, saya sanggupkan diri sampai ke pasar borong Selangor untuk 2 biji mangkuk dengan 2 biji pinggan untuk projek ni...Memang berbaloi2...Sapa nak cari pinggan mangkuk taraf hotel dengan harga murah gila, silalah pergi serbu Pasar Borong Selangor ye....Sekian iklan x berbayar....

Ok, tujuan saya nak ada cake stand ni sebab birthday party job yang saya buat tu la...lagipun...sekarang ni asik ada je acara yang memerlukan saya rasa saya perlu ada cake stand sendiri....Nak beli memang boleh hangin satu badan jugak...sebab harganya boleh mencecah RM 40 sedangkan x cantik macam yang saya imagine dalam kepala....So, buat sendirilah lebih jimat...Wohoo...

Senang gila amat sebenarnya nak buat cake stand ni...cuma sediakan pinggan yang leper sikit hujungnya...kalau boleh jangan ambik yang melengkung...nanti bila letak kek time nak potong tu susah nak angkat keluar...ada paham? So, pilihlah yang leper di hujung...Then untuk stand or bahagian bawah dia terpulang...nak pakai mangkuk pun boleh...nak try gelas yang berkaki macam gelas wine tu pun boleh...or nak pakai kaki lilin pun boleh..Tapi experience saya, gelas kaki tu kena cari yang mulut lebar untuk tampung berat pinggan...atupun kena pikirkan kek yang akan diletak tu...takut x mampu menampung berat kemudian hari...setakat ni saya x jumpa kaki lilin yang murah2...semuanya mahal sampai sayang plak setakat nak buat kaki tuk stand ni...

Ok, cukup2 la membebel panjang2....pastu jangan lupa gam yang kuat...kalau pakai pinggan seramik macam saya, maka pergilah mana2 hardware tanya gam jenis Epoxy. BukanJENAMA Epoxy tau...JENIS...

Sekarang patutnya dah terlebih paham kan...so, kita tengok gamba je la...


Inilah bahan2nya...saya nak buat 2 stand so kena ada: 2 pinggan; 2 mangkuk (optional nak tukar benda lain); 1 gam Epoxy.


Mula2 pastikan pinggan bersih dari habuk or apa2 yang menyukarkan pelekatan berlaku


Kemudian bolehlah sapukan gam pada permukaan mangkuk or apa2 base yang korang nak guna..(abaikan kesan contengan marker tu...mangkuk clearance namanya kan) 


Macam nilah lepas dah sapu gam tu..Epoxy ni memang kena campur 2 gam baru dia jadi kuat


Then tanda la macam nak tanda just to make sure dia centre dan lekat la sesuka hati..


Then, cari benda2 berat pastu timpakan atas mangkuk yang dilekat tadi untuk pengukuhan
sampai gam tu kering


Biar agak2 1 hari , just to be sure....then dah kira siap...


Senang kan...x pasal2 dah dapat 2 cake stand kurang dari RM 40..
I fell wonderful all over again...haha

Sekian dulu....Thanks for reading...

9 comments:

Sizzling Suzai said...

hahahha mmg rajin bebenor akk ogosh ni!! nk wat party bday sape ni kak..budak comel 2 org tu ble plak? hehe ble la jemput sy t! XD

~SHiLA~ said...

amboi kreatif sgt²

Namee Roslan said...

waa bagusnya akak !!namee pun nak buat lah.pinggan2 yang lama2 tu boleh diy macam ni !:D

PinKy MoMMa said...

aah memang tak pernah terpikirrr ok!
tiba2 nak menkreatipkan diri juga hahahaha

gud job mommy!

Lelaki said...

bijak.

HanisLazimAndTheShaklee said...

hai akak..lamanya xberamas mesra kan..hihih

KREATIP !!

Unknown said...

wahhh..sangat bijaksana idea ni, o'gosh!

boni kacak said...

memang sangat2 kreatif..hehehe :)

Mr & Mrs Sallehudin said...

Iyerlaa.. Mmg nmpak mcm cake stand. Bagus idea ni & bole cuba. Btw..skrg ade lg ke kedai jugal pinggan ktpasar borong tu?