Friday, March 28, 2014

Kenapa Saya BerDIY

A
ssalamualaikum semua...Lama menyepi kan...saje nak bagi laluan pada berita2 yang lebih penting...Sebelum tu...Salam Takziah pada keluarga penumpang dan kakitangan Mas yang terlibat dalam penerbangan MH370 yang diisytiharkan terhempas di Lautan Hindi serta pada Blogger Ami Shaheera yang sudah kembali ke Rahmatullah 2 hari lepas....Walaupun saya x kenal dia secara personal dan dia apatah lagi langsung x kenal saya..tapi penulisan dia selalu menggambarkan kekuatan dia melawan penyakit Kanser tu...Al-Fatihah buat Ami Shaheera...Moga rohnya dicucuri rahmat...

Hari ni xnak post projek DIY....kalau nak diikutkan ada banyak dalam waiting list yang boleh disharekan pada korang...Tapi saje la hari ni nak berceloteh sikit...Berkenaan kenapa saya suka berDIY....See..mmg xle lari gak kan..kalau dah minat tu mmg dok pikir pasal tu je la...

Saya mula2 x suka kerja remeh2 ni..Apatah lagi yang melibatkan banyak proses..pastu kena bagi function semua...leceh mmg leceh..Tapi saya mula terjebak bila start tgk Pinterest...Saya rasa ramai je dah tau website ni...Senang je..kita browse mana2 tempat...dan APA2 jenis minat pun...samada FASHION..RESEPI...dan of course...DIY kan...pastu apa kita berkenan terus boleh PIN...Tapi mula2 kenalah install PIN IT BUTTON tu dulu...Pastu pilih / create Board mana ikut kategori yang kita nak pin tu..Cuma kalau nak mula Pin tu mestila kena daftar dulu...free je pun...!


Nampak x belah kanan atas sekali tu saya ada tunjuk tempat install button tu..

Senang je konsepnya..sama dengan bila kita pinkan notes / reminder pada notice board tu...So, lain kali bila nak refer semula link mana2 kita jumpa benda yang menarik minat tu...just click je kat pin tu...senang kan...Dari sinilah saya banyak belajar dan memupuk minat DIY saya...kalau korang pun ada minat or saje nak browse...boleh tengok2 pada 'BOARD' saya...Cari je Augustina Early


Inilah antara BOARD saya di Pinterest...Kalau rajin Follow...kalau x...xde hal pun...dipersilakan tengok..

Sebelum ni saya buat DIY untuk kegunaan famili saya je semata2..terutama time birthday anak2 saya...Masih dalam peringkat pembelajaran...Tapi ada juga yang suka dan order dari saya...memang saya x buat promosi pun...Tapi Alhamdulillah...kalau tuhan nak bagi rezeki tu tang mana pun dia akan bagi jugak kan....Stakat ni saya buat job kecik2 je...xdela membebankan sangat...Saya kan kerja dan DIY ni suka2 je...Tapi kawan2 dan En dadi banyak motivate supaya saya teruskan minat...Insyaallah, kalau ada sokongan...adala berpanjangan minat saya ni...

Tapi yang bahayanya minat macam ni sampaikan kita x rasa nak beli pun barang2 yang sedia ada...semua rasa nak custom selagi boleh...Pastu bila pandang apa2 barang mesti kepala ligat pikir agak2 boleh tukar jadi apa pulak barang ni...sampai camtu tau penangan DIY ni dalam kehidupan saya...Saya berDIY dan SHARE kat blog bukan nak menunjuk2..Tapi sebab saya nak buka luas2 MINDA orang2 Malaysia ni...Selalu sangat yang saya jumpa tu orang yang pentingkan jenama...harga....tempat jual..dan macam2 peel mengada lagi...padahal kadang2 kita x mampu pun nak beli...sedangkan kadang2 handmade tu lagi priceless dan unik..Lagi 1, saya share sebab kadang2 niat kawan2 tu ada nak berDIY..Tapi sebab susah dan xtau mana nak cari / substitute bahan2 agaknya...so langsung x jadi buat...Maybe bila saya share sini...akan ada orang yang boleh dapat idea yang sama or lebih baik lagi....betul x? Hopefully korang take it as Ilmu yang bermanfaat...Insyaallah..See...jawapan kepada soalan di tajuk entri ni dah last2 br terjawab...x mengundang kan....hihi..Jangan marah aaaaa....

Till Then, TQ for reading
Wassalam








4 comments:

fatema said...

ya kalau tgh dtg mood DIY tu sume menda kita tengok ada je idenya.. seronok sgt kalau baca bab DIY, teruskan publish entry DIY yg meletops..

fatema said...

ya kalau tgh dtg mood DIY tu sume menda kita tengok ada je idenya.. seronok sgt kalau baca bab DIY, teruskan publish entry DIY yg meletops..

Unknown said...

Dah tentu...tq for your support cik imie

Sheila Salim said...

Assalamualaikum. wahh rajinnya. singgah menabung lazada sini~~~